۴۰ حدیث عرفـــانــــــی و توحیدی

شرحی بر گهرهای ناب معرفتی

۴۰ حدیث عرفـــانــــــی و توحیدی

شرحی بر گهرهای ناب معرفتی

حدیث چهارم: علم

الإمام علی (علیه السلام): العلم أول دلیل، والمعرفة آخر نهایة

(میزان الحکمه/باب المعرفه/شماره 2584)


آیا در پیمودن طریق الی الله علم لازم است؟

بدون کسب علم و معرفت می توان به اوج عرفان دست یافت؟

ایا افراد بی سواد نمیتوانند به مقامات عرفانی نائل ایند؟

شناخت و معرفت است مقدمه سلوک الی الله است یا نتیجه آن؟

در این پست قصد داریم با استعانت از پروردگار متعال به جواب این سوالات برسیم و روایت ناب امام علی(ع) را در این باره مرور کنیم.

در ایات شریفه قران، همواره تزکیه بر تعلیم مقدم داشته شده است و وظیفه انبیاء را تزکیه و تعلیم معرفی کرده است. این سوال پیش می اید که مگر بدون اگاهی از شیوه ها  و شرایط و موانع و... نسبت به تزکیه می توان به تزکیه پرداخت؟

برای رسیدن به جواب این سوالات مقدمه لازم است:

ما دو نوع علم داریم: یکی را علم حصولی خوانند و دیگری را حضوری نامند؛ علم حصولی علمی است که از راه  حواس خمسه(لامسه، باصره، سامعه، ذائقه و شامه) حاصل اید مثل تجربیات افراد یا تحصیلات مقاطع مختلف اموزشی و خلاصه همه ان علومی که از راه حواس به درون نفس راه می یابند. علوم حصولی خصوصیات زیادی دارند که در کتب فلسفی به تفصیل امده است.

نوع دیگر علم حضوری است که از راه حواس و اموزش به دست نمی اید و از درون نفس می جوشد برای مثال می توان به درد مثال زد انسانی که دندانش درد میکند علم حضوری به ان درد دارد یا کسی که در حالت افسردگی بسر می برد علم حضوری به این حالت دارد یا کسی که به دیگری احساس علاقه و محبت دارد علم حضوری دارد.

علم حضوری بسیار دقیق تر و عمیق تر و خطا ناپذیر تر است.

با توجه به این مقدمه میتوان گفت: علوم حصولی که از راه تجربه و آموزش و مطالعه بدست می اید مقدمه تزکیه و خودسازی است و علوم حضوری که شهودی ناب و دلپذیر در اعماق نفس پدید می اید نتیجه تزکیه و خود سازی است. برای تایید این سخن ایه شریفه قران را شاهد میگیریم که: کلا لو تعلمون علم الیقین لترون الجحیم(هرگز چنین نیست، اگر علم‏ الیقین داشتید! به یقین دوزخ را مى‏بینید./تکاثر/5)

روایت بسیار زیبا و کوتاه و گویای امام علی(ع) که در صدر ذکر شد ناظر به همین مطلب است: علم اولین راهنماست و شناخت نهایت سلوک است.

پس علم و شناخت لفافه ای هستند که تذکیه را در بر گرفته اند.

معرفت و تفکر قرین لحظاتتان باد.

-*(غالب مطالب این پست برگرفته از درس خارج فقه حضرت ایت الله جوادی املی زید عزه می باشد.)*-

نظرات 2 + ارسال نظر
توحید 1391/02/26 ساعت 11:52 ب.ظ http://www.tohid.fardblog.com/

سلام

طبق لو جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا باید به آنچه میدانیم عمل کنیم تا درب های علومی که نمیدانیم بر ما باز گردد

اینکه گفتید علوم حصولی مقدمه تزکیه و خودسازی است قبول
اما اینکه با تزکیه علمی به نام حضوری حاصل شود چگونه است؟

شما گفتید علوم حضوری نتیجه تزکیه است ومثال برای علم حضوری به دندان درد زدید . برای درد دندان آیا تزکه صورت گرفته؟


ممنون از پاسختان خوشحال میشم .
التماس دعا

www.tohid.fardblog.com/

سلام و عرض ادب
علوم حضوری ان علومی هستند که از راه حواس وارد به ذهن ما نمی شوند.
اما علوم حضوری که در اثر تزکیه به دست می اید دیدن ملکوت عالم هستی است. دندان درد یک مثال محسوس و تجربی است.

توحید 1391/02/26 ساعت 11:57 ب.ظ http://t

سلام

طبق لو جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا باید به آنچه میدانیم عمل کنیم تا درب های علومی که نمیدانیم بر ما باز گردد

اینکه گفتید علوم حصولی مقدمه تزکیه و خودسازی است قبول
اما اینکه با تزکیه علمی به نام حضوری حاصل شود چگونه است؟

شما گفتید علوم حضوری نتیجه تزکیه است ومثال برای علم حضوری به دندان درد زدید . برای درد دندان آیا تزکیه صورت گرفته؟


ممنون از پاسختان خوشحال میشم .
التماس دعا

www.tohid.fardblog.com/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد